TOP 10 funkcji w eCommerce pomocnych podczas Black Friday – czy Twój sklep jest przygotowany?

W roku kalendarzowym wyróżniamy kilka okresów, podczas których można zaobserwować niecodzienne szaleństwo zakupowe i wzmożoną aktywność użytkowników. Mowa oczywiście o takich terminach jak: tydzień przed świętami Bożego Narodzenia, Black Friday, a także początek letnich wyprzedaży. Jest to czas niezwykle ekscytujący dla właścicieli sklepów internetowych (oraz stacjonarnych), ponieważ wiąże się ze wzmożonym ruchem i wyższym wskaźnikiem konwersji. Mimo wszystko, pojawia się również ogromny stres czy sklep sprosta oczekiwaniom klientów, czy nie nastąpi przeciążenie systemu i czy Biuro Obsługi Klienta będzie w stanie na bieżąco i skutecznie pomagać licznej grupie użytkowników. 

Nie martwcie się, pędzimy z pomocą! Istnieje szereg funkcjonalności, które zarówno pod kątem UX (User Experience = Doświadczenie użytkownika), UI (User Interface = Interfejs użytkownika), jak i SEO (Search Engine Optimization = optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych) pomagają użytkownikom w szybszym, łatwiejszym i bardziej intuicyjnym realizowaniu celu (czyli zakupieniu produktów), a tym samym pozwalają właścicielom lepiej zapanować nad serwisem i całym systemem. 

Postanowiliśmy skupić się na przykładzie konkretnego wydarzenia, jakim jest Black Friday – istne szaleństwo zakupów i nie lada wyzwanie dla sklepów internetowych. Poniżej przygotowaliśmy listę TOP 10 funkcji w e Commerce pomocnych podczas Black Friday, jak również  innych podobnych okazji, np. Świąt Bożego Narodzenia. Zachęcamy do zapoznania się z nimi, a w razie potrzeby – kontaktu z naszym zespołem projektowym i deweloperskim – chętnie przygotujemy Wasz eCommerce przed tegorocznym Black Friday!

  1. Promocja dnia z licznikiem – jest to funkcja, która przydaje się przede wszystkim w przypadku przedłużonego black friday, np. Black month / black week (niektóre sklepy z branży RTV i AGD korzystają z takich funkcji). Proponujemy codziennie wyróżniać inną promocję na dany produkt i w ciekawy wizualnie sposób zaprezentować specjalny licznik, odliczający czas do końca promocji, a także ilość sprzedanych sztuk danego produktu.
    ZALETA: Taki zabieg przede wszystkim dodaje atrakcyjności witrynie, licznik przykuwa uwagę użytkowników, a ilość sprzedanych sztuk zwiększa wiarygodność promocji i ukazuje faktyczne zainteresowanie produktem, co biorąc pod uwagę psychologię tłumu (efekt owczego pędu), może dodatkowo zachęcić użytkownika do zakupienia tej konkretnej rzeczy. Dodatkowo zwiększamy szansę na to, że użytkownicy będą codziennie odwiedzali witrynę żeby sprawdzić co jest promowane danego dnia i tym samym podnosimy widoczność witryny w Google (korzystne pod kątem SEO). Jednocześnie taki zabieg podświadomie zwiększa lojalność użytkowników.
    Sugerujemy zastosować dodatkową opcję informowania klienta – poprzez newsletter. W takim wypadku user chętniej zapisuje się do newslettera głównie po to, żeby dostawać codziennie informację o tym jaki przedmiot jest objęty promocją dnia podczas Black week / Black month.

    → ZWIĘKSZENIE ATRAKCYJNOŚCI STRONY
    → CZĘSTSZE ODWIEDZANIE STRONY PRZEZ USERÓW
    → KORZYSTNE POD KĄTEM SEO
hity dnia
oferta specjalna
  1. Data przyrzeczenia wysyłki – innymi słowy: licznik czasu i szybka dostawa. Jest to bardzo ciekawa funkcjonalność, która polega na umieszczeniu licznika czasu w karcie produktu. W zależności od tego, czy dany  produkt jest na magazynie czy nie, licznik ten odlicza czas pozostały do ostatniej godziny,  w której można jeszcze złożyć zamówienie i mieć pewność, że wysyłka nastąpi jeszcze tego samego dnia, a dostawa nastąpi kolejnego dnia roboczego.
    ZALETY: Jest to pomocne głównie z tego względu, że użytkownicy podczas takich szalonych i intensywnych okresów zakupowych robią zakupy szybko i chaotycznie, bardzo często na ostatnią chwilę. Udostępniając im taki licznik zapewniamy, że mają szansę na szybkie i sprawne otrzymanie produktu, a dodatkowo oszczędzamy czas swój i użytkownika na niepotrzebne pytania dotyczące terminu wysyłki paczki. To natomiast zwolni i tak mocno już przeciążoną tego dnia infolinię i BOK.

    WYGODA I KOMFORT UŻYTKOWNIKA
    BRAK PRZECIĄŻONEJ INFOLINII I BOK
img 63400d7ba7f19
  1. Oferta przygotowana dla Ciebie – Bardzo wygodna opcja dla użytkowników już zalogowanych i posiadających konto na danej stronie. Na podstawie ich poprzednich zamówień, historii przeglądanych produktów i danych w panelu użytkownika mogą przejrzeć spersonalizowaną ofertę z promocjami utworzoną specjalnie dla nich.
    ZALETY: Lista takich rekomendowanych produktów może nie tylko zwiększyć zaufanie i poczucie wyróżnienia użytkownika, ale także zwiększa prawdopodobieństwo, że trafi na odpowiedni dla siebie produkt i dokona zakupu.

    → WIĘKSZE ZAUFANIE UŻYTKOWNIKA, KTÓRY CZUJE SIĘ DOPIESZCZONY I WYRÓŻNIONY PRZEZ FIRMĘ,
    → WIĘKSZE PRAWDOPODOBIEŃSTWO DOKONANIA PRZEZ NIEGO ZAKUPU
img 63400d7c1b577
  1. Informacja ile osób właśnie ogląda dany produkt – Jest to funkcja, którą możemy traktować jako dodatkowy bodziec i motywator dla użytkownika do podjęcia decyzji o zakupieniu produktu. Z jednej strony klient widzi, że skoro dana liczba osób ogląda teraz ten przedmiot, to znaczy, że warto się nim zainteresować i lepiej mu przyjrzeć (psychologia tłumu), a z drugiej obawia się całkowitego wykupienia przedmiotu przez resztę konsumentów.
    ZALETY: Ułatwiamy i przyspieszamy proces podejmowania decyzji przez Usera, nie będąc przy tym nachalnym.

    BODZIEC UŁATWIAJĄCY I MOTYWUJĄCY USERA DO PODJĘCIA DECYZJI O ZAKUPIE PRODUKTU 
img 63400d7d27f60
  1. Porównywarka produktów – ta funkcjonalność pomaga użytkownikom w podjęciu odpowiedniej i racjonalnej decyzji w przypadku, gdy chaotycznie i w pośpiechu poszukują konkretnego produktu i nie mogą się zdecydować mając do dyspozycji obszerną listę przedmiotów w wyszukiwarce sklepowej.
    ZALETY: Dzięki temu narzędziu są w stanie łatwiej i szybciej dostrzec wszystkie różnice, wady i zalety danych produktów. Zestawienie kluczowych informacji obok siebie pozwala łatwiej wychwycić wszystkie podobieństwa i różnice, zapamiętać informacje, przyswoić je, przeanalizować, a w rezultacie podjąć bardziej świadomą decyzję co do ostatecznego wyboru.

    → UŁATWIANIE PROCESU PODEJMOWANIA DECYZJI PRZEZ USERA
img 63400d7e6c9db
  1. Pasek postępu – Czy słyszeliście o tzw. Efekcie Zeigarnika? Ta zasada polega na tym, że ludzki umysł skupia się bardziej i zapamiętuje lepiej zadanie, które nie jest dokończone. Jeśli widzi swoją ścieżkę postępu w jakimkolwiek zadaniu, które realizuje, będzie mu łatwiej odpowiednio je wykonać, skupić się na nim i zapamiętać na czym polegał cały proces.
    ZALETY: Dzięki takiej funkcjonalności dbamy o to, aby użytkownik nie był niczym rozpraszany podczas zakupów w sklepie online. Warto również jak najdokładniej opisywać mu każdy krok, aby nie musiał za długo zastanawiać się nad jego realizacją. 


    → UŁATWIENIE USEROWI REALIZACJI KAŻDEGO KROKU
    → LEPSZE SKUPIENIE UŻYTKOWNIKA NA WYKONYWANYM ZADANIU

    img 63400d7f992f6
  1. Moja lista produktów – Ta funkcja polega na zapamiętywaniu danych w koszyku i zapisaniu ich na długo przed dniem ostatecznej promocji.
    ZALETY: Dzięki temu użytkownik jest w stanie na spokojnie i z rozwagą przejrzeć ofertę sklepu zanim rozpocznie się zakupowy szał, wybrać odpowiednie przedmioty i dodać je do schowka/ koszyka zdecydowanie wcześniej, a gdy nadejdzie dzień wielkich wyprzedaży – kupić zapamiętane produkty w niższej, korzystniejszej cenie.

    MOŻLIWOŚĆ DOKONANIA KORZYSTNYCH CENOWO ZAKUPÓW W PRZEMYŚLANY I ROZSĄDNY SPOSÓB
img 63400d80019e2
  1. Zestawy produktowe – Zestawy to funkcjonalność, która polega na łączeniu produktów z tej samej serii / pasujących do siebie i umożliwienie userowi zakupu tych przedmiotów w niższej, korzystniejszej cenie niż gdyby kupował je pojedynczo. Takie zestawy mogą być zarówno już przygotowane przez sklep, jak i zasugerowane na poziomie karty produktu, tak jak na poniższym przykładzie:
    img 63400d810afe5


    ZALETY: Dzięki zestawom zachęcamy użytkowników do skorzystania z promocji i zrealizowania większych zakupów, które opłacają się zarówno właścicielowi sklepu, jak i samemu konsumentowi, innymi słowy – i wilk syty i owca cała.

    → ATRAKCYJNA OFERTA DLA UŻYTKOWNIKA
    → WYŻSZY WSPÓŁCZYNNIK KONWERSJI
  1.  Konfigurowalne zestawy produktów – Podobna funkcjonalność do wspomnianej powyżej, nie mniej jednak trochę się różni. Polega ona na możliwości tworzenia i konfigurowania przez użytkownika własnych zestawów przedmiotów z danej puli produktów.
    ZALETY: Im więcej sztuk łącznie zostanie skompletowanych w zestawie, tym atrakcyjniejsza i bardziej korzystna wyjdzie cena (w przeliczeniu za jedną sztukę produktu, oczywiście).

    → KORZYSTNA I ATRAKCYJNA OFERTA DLA UŻYTKOWNIKA
    → WYŻSZY WSPÓŁCZYNNIK KONWERSJI

  1. Darmowa wysyłka – Jest to bardzo powszechna opcja, ale w dalszym ciągu nie występuje w każdym sklepie online. Zachęcamy do wdrożenia możliwości skorzystania z darmowej dostawy od konkretnej, ustalonej przez sklep kwoty zakupu.
    UWAGA! Opcję darmowej wysyłki można dostosować do możliwości i sytuacji danej firmy. Istnieją przypadki, w których właścicielom sklepu nie opłaca się udostępniać niektórych opcji. Pamiętajcie, że można wdrożyć funkcję darmowej dostawy tylko w przypadku konkretnych metod, np. tylko wybierając wysyłkę poprzez inPost.
    ZALETY: Jest to bardzo atrakcyjna i korzystna funkcja dla użytkowników, na którą zwracają szczególną uwagę podczas tak newralgicznych terminów zakupowych, jakimi jest m.in. Black Friday. Dzięki opcji darmowej dostawy dajemy użytkownikom możliwość dokonania zakupów po tak samo korzystnej cenie jak przy kupowaniu stacjonarnie, a benefitem dla nich jest uniknięcie kolejek, tłumów w sklepach, nerwów i stresu. Właściciele sklepów online natomiast zwiększają swoje szanse na wyższy utarg na koniec dnia, ponieważ dzięki zaoszczędzeniu na dostawie, użytkownik chętniej zwróci uwagę na pozostałe promocje oferowane przez sklep i być może dokona większych zakupów.
    Pamiętajcie o odpowiednich komunikatach! To bardzo ważne, aby mieć pewność, że użytkownik miał okazję zapoznać się z informacją o darmowej dostawie na każdym możliwym etapie procesu zakupowego: na Home Page (polecamy pasek górny nad toolbarem), karta produktu oraz etap checkout, czyli koszyk. Ważne jest również to, aby opisać zasady przyznawania tego przywileju – jeśli taka możliwość istnieje tylko przy wyborze dostawy do paczkomatu, opiszcie to jasno i wyraźnie w komunikacie.

    → KONKURENCYJNOŚĆ I OTWARCIE NA POTRZEBY KLIENTA
    → POTENCJALNA SZANSA NA ZAINTERESOWANIE UŻYTKOWNIKA ZROBIENIEM WIĘKSZYCH ZAKUPÓW

img 634685eadacd1

CO ZROBIĆ ŻEBY ZWIĘKSZYĆ SPRZEDAŻ PODCZAS BLACK FRIDAY?

Jak samodzielnie przygotować się do Black Friday 2022? Poniżej przygotowaliśmy listę kroków i dodatkowych funkcjonalności, które pomogą w zwiększeniu konwersji i przygotują Was do przyszłych intensywnych okresów wyprzedażowych:

  • Utwórz możliwość skorzystania z oferty dla klientów VIP (posiadających konto w sklepie lub zapisanych do newslettera)
  • Przedłuż niektóre promocje, tzw. Last minute offers (dla osób, które nie zdążyły zrobić zakupów podczas Black Friday) 
  • Skoordynuj promocje tak, aby były dostępne i widoczne we wszystkich kanałach Twojego sklepu (zarówno na stronie www, aplikacji, jak i social mediach)
  • Zacznij promować deale jakie planujesz uaktywnić podczas Black Friday jak najszybciej, abyś miał pewność, że wiadomości dotarły do jak największego grona odbiorców. 
  • Zwróć uwagę na aspekty SEO (Search Engine Optimization) w promowanych przez Ciebie treściach. Jeśli prowadzisz bloga w swoim sklepie, upewnij się, że wykorzystałeś jak najwięcej pasujących słów kluczowych i dostosowałeś zawartość artykułu do aktualnych praktyk digital marketingu. Dzięki poprawnej optymalizacji sklepu, za którą zabierzesz się odpowiednio wcześnie zyskasz szansę na wypozycjonowanie swojej strony w wyszukiwarce Google i lepszej promocji swoich ofert. 
  • Bądź aktywny na wszystkich kanałach, czynnie i regularnie informuj klientów na swoich social mediach (Facebooku, Instagramie, YouTubie itp) o tym co dobrego czeka ich na Black Friday. Dbaj o to, żeby dodawać odpowiednie hasztagi, np. #blackfriday #blackfriday2022 #bestdealsonblackfriday #blackfridaydeals itp. 
  • Zadbaj o odpowiednią sprawność szybkość działania swojej witryny. Przeprowadź test szybkości witryny korzystając z takich narzędzi, jak np. PageSpeed Insights (narzędzie Google). Jeśli masz podpięte narzędzia analityczne, takie jak m.in. Google Analytics i Google Search Console – przejrzyj je dokładnie minimum dwa tygodnie przed Black Friday. Sprawdź, czy nie masz żadnych błędów na stronie (np. błędy 404 – nieprawidłowe przekierowania i nieistniejące podstrony), a jeśli takie zidentyfikujesz – postaraj się je jak najszybciej zlikwidować. Sprawdź, czy nie masz na stronie grafik, plików wideo lub innych elementów, które są za duże i ciężkie, co w rezultacie negatywnie wpływa na szybkość ładowania się strony. Jeśli takie znajdziesz – podmień je na skonwertowane i “wyszczuplone” pliki.
    Pamiętaj, że podczas takich wydarzeń jak Black Friday użytkownicy robią zakupy w pośpiechu i takie aspekty jak szybko ładujące się zakładki i płynny proces realizacji zakupów jest dla nich bardzo istotny. Nie pozwól zatem, aby takie niedopatrzenie zadecydowało o Twoich wynikach sprzedażowych! 
  • Zadbaj o odpowiedni RWD (Responsive Web Design), czyli responsywność swojego sklepu online.
    Czy wiesz, że średnio co roku około 60% konsumentów dokonuje zakupów podczas Black Friday używając urządzeń mobilnych?
    Nie przepuść tej okazji i dostosuj design swojej strony w taki sposób, aby użytkownicy mogli swobodnie i wygodnie dokonać zakupu przez telefon.
    Źródło danych: https://financesonline.com/black-friday-statistics/  

Na zakończenie kilka słów na temat danych zaczerpniętych ze strony www.financesonline.com, która przez ostatnich kilka lat analizowała wiele czynników wpływających na decyzje podejmowane przez użytkowników robiących zakupy podczas Black Friday. Poniżej dowiecie się czego najczęściej szukają użytkownicy w sklepach online: 

img 634685eb725d5

Źródło danych: https://financesonline.com/black-friday-statistics/  

Według statystyk możemy stwierdzić, że aspekty, na które warto zwrócić uwagę to: darmowa dostawa, atrakcyjność  promocji i oferty limitowane, intuicyjność i łatwość w korzystaniu ze strony lub aplikacji, a także możliwość zakupienia przez internet i odbioru paczki w sklepie stacjonarnym (w przypadku firm posiadających również punkty stacjonarne). 
Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł rozwiał część wątpliwości i pozwoli Wam w spokoju i świadomie przygotować się na szalony okres wyprzedaży.


Powyższe przykłady to tylko nieliczne spośród setek funkcji, dzięki którym realizacja zakupów w sklepie online staje się przyjemniejsza, łatwiejsza i szybsza, a prowadzenie eComercu dużo prostsze. Do Black Friday zostało jeszcze trochę czasu – zachęcamy Was do kontaktu ze specjalistami z Lizard Media sales@lizardmedia.pl. Po przeprowadzeniu audytu zaproponujemy indywidualne rozwiązania dostosowane do indywidualnej witryny.


Przeczytaj również

Raport Neuroróżnorodność w eCommerce

neuro blog

Czym jest neuroróżnorodność? Jak ważny to temat i jak może wpływać na projektowanie designu i funkcjonalności sklepów internetowych? Postanowiliśmy sprawdzić. W ciągu ostatnich miesięcy (maj-czerwiec 2023) przeprowadzaliśmy badanie z udziałem…