MAGENTO2 DLA MARKI APTEKA DLA RODZINY
Apteka internetowa Apteka dla Rodziny to projekt firmy Adamed – jednego z największych przedsiębiorstw farmaceutycznych w Polsce, obecnego na rynku od ponad 35 lat i cieszącego się wielką renomą. Od 2001 r. głównym kierunkiem rozwoju firmy są innowacyjne terapie badawcze i opracowywanie receptur leków nowej generacji.
W portfolio Adamed znajduje się obecnie ponad 500 produktów, a sieć dystrybucji obejmuje 78 krajów. Produkty firmy dostępne są niemal w każdej polskiej aptece internetowej i stacjonarnej; Adamed posiada także swoją aptekę internetową – Apteka dla Rodziny, uruchomioną w 2021 r. jako część stacjonarnej placówki o tej samej nazwie.
Współpraca między Adamed i Lizard Media miała na celu kompleksowe wdrożenie zupełnie nowej platformy eCommerce i przygotowanie jej do dalszego rozwoju. Największym wyzwaniem projektu było stworzenie spójnej architektury komunikacji pomiędzy wieloma systemami ─ tak, aby zapewnić płynność działania procesów biznesowych, szybkość działania e-sklepu dla użytkowników i stabilne działanie integracji z wieloma systemami w ramach ekosystemu apteki.
Do realizacji projektu przystąpiliśmy w ok. 8-osobowym zespole, w którym znaleźli się: analityk biznesowy, architekci oraz programiści Magento backend i frontend, testerzy oraz kierownicy projektu.
eCommerce na Magento2
Wdrożenie e-sklepu zostało wykonane z wykorzystaniem platformy Magento2 w zakresie:
- kompleksowej analizy biznesowej włącznie z procesami integracji z systemami Kamsoft, Pharmindex, Akeneo PIM Enterprise,
- współpracy z agencją dostarczającą projekty graficzne w zakresie konsultacji i zgodności ze standardami Magento,
- wdrożenia Magento2 w zakresie backend oraz frontend developmentu wraz z optymalizacją pod kątem SEO oraz wydajności,
- utrzymania SLA w modelu 24/7/365.

Akeneo PIM Enterprise
Kluczowym elementem ekosystemu wdrożenia dla Adamed był system PIM ─ wybór padł na platformę Akeneo PIM Enterprise. Zadaniem Lizard Media była kompleksowa analiza sytuacji związanej z bazą produktową oraz zaprojektowanie konfiguracji systemu oraz procesów tworzenia i aktualizacji bazy produktowej, wraz z ich maksymalną automatyzacją. W ramach wdrożenia wykonaliśmy:
- kompletną analizę biznesową,
- konfigurację środowiska sandbox oraz produkcyjnego,
- szkolenia dla administratorów z pełną asystą na czas uruchomienia,
- wdrożenia integracji z Magento2.
Kamsoft jako system ERP
Kluczowym wymaganiem wdrożenia była pełna integracja z systemem Kamsoft w zakresie typowym dla systemów ERP klasy enterprise. W oparciu o system kolejkowania RabbitMQ został stworzony connector, który odpowiada za integrację z Magento2 w zakresie:
- wymiany informacji o stanach magazynowych i cenach,
- wymiany informacji o informacjach produktowych,
- wymiany informacji o zamówieniach.

Całość rozwiązania została wdrożona w wydajnym środowisku produkcyjnym z wykorzystaniem usług, Varnish Redis oraz ElasticSearch. Jakość wdrożenia podlega monitoringowi w trybie 24/7/365, dodatkowo wspieranego za pomocą narzędzi NewRelic, Pingdom i innych. Dostarczony kod jest w pełni zgodny z dobrymi praktykami Magento, spełnia także standardy PSR, zgodnie z podejściem SOLID i DRY, a jego działanie zostało potwierdzone poprzez pokrycie go serią testów integracyjnych i jednostkowych.
Wdrożenie dla Adamed było świetną okazją to zbudowania od podstaw zupełnie nowego eCommerce. Dostarczone przez zewnętrzną agencję designy zostały wdrożone w ramach Magento2, a integracja z systemami zewnętrznymi została zaimplementowana tak, aby zapewnić maksymalną bezawaryjność komunikacji pomiędzy nimi. Sama platforma eCommerce musiała komunikować się z: Akeneo PIM, Pharmindex, Kamsoft – aby dostarczyć danych niezbędnych dla sprzedaży produktów farmaceutycznych. Finalnie, e-sklep uzyskał świetne wyniki w Google Page Speed Insights dzięki działaniom optymalizacyjnym wykonanym przez nasz zespół. ─ mówi Paweł Biliński, CTO w Lizard Media
Integracja z systemem Pharmindex i Akeneo PIM Enterprise
Jednym z największych wyzwań w toku współpracy było dla nas zapewnienie klientom e-apteki dostępu do rzetelnych, w 100% aktualnych informacji na temat oferowanych produktów. Zadanie zrealizowaliśmy poprzez integrację platformy sprzedażowej z elektroniczną bazą produktów leczniczych Pharmindex. Rozwiązanie to umożliwia stałą synchronizację danych pomiędzy Magento2 a systemem zarządzania bazą produktową Akeneo PIM Enterprise. W rezultacie dane na temat asortymentu medycznego apteki są na bieżąco uzupełniane i aktualizowane.
Optymalizacja procesu zakupowego
Ważnym celem projektu była także poprawa komfortu i satysfakcji klientów na każdym etapie procesu zakupowego – od przeglądania oferty apteki po płatność i dostawę. Wdrożenie nowoczesnego silnika wyszukiwarki ElasticSearch zapewnia szybkie, efektywne działanie jednej z najważniejszych funkcjonalności w e-sklepie z asortymentem obejmującym setki różnorodnych produktów. Inne wykonane w tym zakresie czynności to m.in. integracja z systemem Ceneo, uruchomienie płatności BLIK, Google Pay i Apple Pay w ramach systemu PayU oraz integracja z Paczkomatami InPost.

